לימודים אקדמיים בשפיה

אנו במאיר שפיה, מעודדים ותומכים בתלמידים המבקשים לאתגר עצמם בלימודים אקדמיים, כך בחשיפה לתוכניות השונות וכך בהתחשבות, ככל שניתן, מבחינת מערכת הלימודים והבחינות.

אקדמיה בתיכון

האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, יוזם ומפעיל את תכנית "אקדמיה בתיכון”. התכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים, בעלי מוטיבציה גבוהה ללימודים ,אשר מסוגלים להתמודד עם חומר לימודי אקדמי. לידיעתכם, בשנה זו נרשמו לתכנית 15 תלמידים מבית-הספר.

במסגרת התכנית ניתן יהיה, במקצועות מסוימים, כבר באמצע כיתה י”א, להמיר למידה בביה”ס והיבחנות בבחינות בגרות, בלמידה בקורסים אקדמיים והיבחנות על הנלמד בהם. הקורסים האקדמיים יילמדו במסגרת האוניברסיטה הפתוחה )או”פ( ויזכו את התלמידים בציון בתעודת הבגרות ובנקודות זכות אקדמיות לקראת תואר ראשון. זאת ועוד – לכל ציון בקורס אקדמי, יתווספו 8 נקודות לחישוב הציון הסופי בתעודת הבגרות של התלמיד/סטודנט.

המרת הלמידה וההיבחנות בבחינות הבגרות תתאפשר בתחומי הדעת הבאים: אזרחות, ספרות, היסטוריה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, מתמטיקה ומדעי המחשב.

לא ניתן לסיים את התואר הראשון במלואו במהלך התיכון, אלא כמחצית התואר לכל היותר.

תכנית אלפא לתלמידים מחוננים

התכנית חושפת תלמידים מחוננים ליסודות של מחקר מדעי ומקנה להם את הכישורים הנדרשים בכדי לערוך מחקר מדעי עצמאי. כמו-כן, התכנית מזמנת לתלמידים הזדמנות לעבוד עם מומחה מהאקדמיה במעבדות משוכללות ולעסוק במחקר מעמיק על נושא המעניין אותם .

בסיום המסלול, נדרש התלמיד להגיש עבודת מחקר ברמה של סיום תואר ראשון. עבודת המחקר יכולה להמיר בחינת בגרות, במקצוע המדעי בו נכתבה העבודה, ברמה של 5 יח”ל ו/או לעמוד בפני עצמה כמקצוע מוגבר.

התכנית מציעה חוויה אינטלקטואלית משמעותית, בשילוב פעילות חברתית ותמיכה רגשית.

אוכלוסיית היעד היא התלמידים המחוננים ביותר בקבוצת הגיל שלהם, או תלמידים מצטיינים שבית הספר/הוריהם חושבים שהם מתאימים לתכנית ,על אף שלא הוגדרו בעבר כמחוננים )הם יכולים להירשם לתכנית ואם יעברו את שלב המיון הראשוני יופנו ל”אבחון מחוננות”(. התלמידים נדרשים להוכיח מוטיבציה גבוהה, יכולת ללימוד עצמי, חריצות ,יוזמה, יצירתיות, התמדה ועוד.

מוסדות אקדמיים

השנה לומדים שלושה תלמידים משכבת י"א בשפיה, באוניברסיטת תל-אביב ובמכון ויצמן למדע. הם בשלבים הסופיים של הגשת עבודת המחקר שלהם בכימיה, בנוירוביולוגיה ובביולוגיה .

מודל לימודים דו-שנתי

אוניברסיטת תל אביב- היחידה לנוער שוחר מדע

האוניברסיטה העברית בירושלים – מרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה הטכניון – היחידה לנוער שוחר מדע וטכנולוגיה

מודל לימודים תלת-שנתי

מכון ויצמן למדע – מכון דוידסון לחינוך מדעי

תכנית הנשיא מדעני וממציאי העתיד

תכנית מדעני וממציאי העתיד, מטפחת את הנבחרת העתידית של המחקר באקדמיה ובתעשייה עתירת הידע בישראל, על בסיס של התנסות מוקדמת בחשיבה ופעילות מדעית, לצד חווית המפגש עם תלמידים מצטיינים אחרים .

התכנית מעודדת הישגים באמצעות עבודה קשה ולימודים מאתגרים, יחד עם הטמעה של ערכים חברתיים ותחושת הזדהות ומחויבות לישראל.לתכנית לתכנית יתקבלו תלמידות ותלמידים בעלי:

כישורים גבוהים | יוזמה ויצירתיות | מוטיבציה חזקה | סקרנות ותשוקה לידע ולמחקר | מחויבות חברתית